کوروش کبیر
به نام اهورا مزدا
گاهشماری اوستایی نو یکی گاهشماریهای رایج در ایران پیش از اسلام بود که جایگزین گاهشماری اوستایی کهن شد. به گفتهٔ اکثر محققان این گاهشماری در زمان هخامنشیان رایج شد و آن را متأثر از گاهشماری مصری میدانند. تاریخ رواج آن را ۴۴۱ پیش از میلاد در دوران اردشیر درازدست میدانند [۱] بنا به قرائن این گاهشماری در دوران اشکانیان هم متداول بود. اما بیشترین اطلاعات پیرامون آن از عهد ساسانی به بعد است. ادامه مطلب ... جمعه 25 شهريور 1390برچسب:, :: 8:16 :: نويسنده : افشین طباخی آتش از دیرباز مورد پذیرش ایرانیان باستان و هندوها بودهاست. هندوها آتش مقدس را آگنی میگفتند و برای آن قربانیانی تقدیم میداشتند. در ایران پیش از زرتشت افسانههایی دربارهٔ آتش وجود داشت که برخی از آنها در زامیاد یشت منعکس شدهاست. بنابراین یشت ستیزی میان آتر (ایزد نگاهبان آتش) و اژی دهاکه صورت میگیردو نیز جایی آمده که آتر دیوی که بدنبال بازداشتن باران است را با آتش صاعقه شکست میدهد.[۱] در میان هندوایرانیان باستان آتش نمادی از نوعی ذات مینوی بوده که مانند رشتهای آسمان و فضا و زمین را بهم متصل میکرده است. این نماد در آسمان بصورت خورشید در فضا بصورت تندر و در زمین از سایش دوچوب خشک ایجاد میشدهاست.[۲] اهمیت آتش در عقاید مردم ایران در دوران باستان در برخی آثار بدست آمده نیز بچشم میخورد. در یک سنگ نگاره کهن موسوم به دکان داوود که بنظر میرسد به دورهٔ مادها مربوط شود، یک ایرانی برابر آتش دیده میشود. شاهان هخامنشی نیز در برخی نگارهها در حال احترام برابر آتش ترسیم شدهاند. در زمان ساسانیان نیز آتشدان بر روی بیشتر سکههای آنان نقش میبستهاست.[۳] ادامه مطلب ... پنج شنبه 24 شهريور 1390برچسب:, :: 10:41 :: نويسنده : افشین طباخی برای دیدن به ادامه مطلب مراجعه نمایید . ادامه مطلب ... شنبه 5 شهريور 1390برچسب:, :: 16:15 :: نويسنده : افشین طباخی صفحه قبل 1 صفحه بعد آخرین مطالب پيوندها تبادل لینک هوشمند نويسندگان
|
|||||||||||||||||||||
|